Tätin aarteelle piti viime syksyllä ommella ruokalappuja ja essuja PUL-kankaasta.
Olin nähnyt kaupan valmiita pitkähihaisia essuja ja tällaisen 1983 suuri käsityölehden kaavalla tehdyn.
Niiden pohjalta tuli tehtyä sitten syksyllä useampikin ruokalappu. Yhden hihallisen essun tein ja päätin, etten toista tee ennen kun joku kaivaa minulle tuon SK lehden kaavan :D

Naapuriini vein myös yhdelle pikku syömärille syksyllä ruokalapun ja useasti olen saanut sieltä ihastelua, kuinka paras tämä PUL-kankainen lappu onkaan.
Pitkään olin ajatellut jo uuden tehdä, että olisi pyykkipäiviksikin vaihtolappu.
Nyt viimein ruokalappu valmistui.

2-normal.jpg
Ruokalappu ommellaan kahdesta palasta ja se kantataan vinonauhalla, josta tulee lappuun myös solmimisnauhat taakse.

Tämä minun versioni on hyvin pelkistetty: sivut ovat tasaiset. Halutessaan voisi hieman kaventaa tuosta kainaloiden alta.
Taskun pohjalla saumassa on myös vinonauha, joten pudonnut ruoka on helpompi putsata pois.
Tasku ommellaan väärinpäin ja lopuksi käännetään oikealle puolelle. Tällöin tasku jää enemmän auki odottamaan pudonneita ruokia.

1-normal.jpg
Lappu näyttää takaa tältä.
Lapussa on siis selkeät hihat, kun nuo lärpykkeet ovat ommeltu 1-2cm mittaisella ompeleella alakulmasta.

3-normal.jpg
Naapurit eivät olleet vielä kaupungista kotiutuneet, joten jätin ovenkahvaan roikkumaan yllätyksen.

4-normal.jpg
Ruokalappu oli päässyt heti tositoimiin, kun pieni sormiruokailun saloihin tutustuva jätkä pääsi pöydän ääreen!